כלי אנליטיקס הוא דבר נהדר.
הוא מאפשר לך, כ-CTO, או כ-CEO, להשתמש בפתרון מגירה למדידת התנהגות המשתמשים במוצר שלך בלי מאמצי פיתוח מהותיים.
הוא מספק לך ולשותף/ים שלך נתונים קריטיים על מנת להבין מה המשתמשים שלכם רוצים, ולשפר את המוצר בהתאם.
הוא מאפשר לכם להבין היכן הביזנס נמצא, ולהציג נתונים תומכים על מנת לשכנע משקיעים שאתם בדרך הנכונה.
אך ככל שהתקדמת במעלה הדרך, אתה מתחיל להבין שאף כלי אנליטיקס אינו מושלם – שתמיד יש דברים שחסרים לך.
וזה לא מקרי.
לאור חוסר ההיכרות עם עולם האנליטיקס, יזמים נוטים לעיתים קרובות לסמוך באופן עיוור על כלי האנליטיקס, מה שעשוי לעורר בעיות.
זה יכול ליצור להם פער מהותי בהבנת הבעיות האמיתיות התוקעות להם את הצמיחה במוצר.
לעיתים קרובות, הפער הזה כל כך גדול, שכלי האנליטיקס הופך להיות כל מה שמכווין את המיקוד של החברה. ממש כמו הפתגם "הזנב מכשכש בכלב"…
כי לא משנה כמה כלי האנליטיקס מתוחכם – הוא עדיין רק כלי.
בלי הבנה שלך כיזם של מה הוא בדיוק מאפשר, ומהן המגבלות שלו – הוא יוביל אותך במקום שאתה תוביל את עצמך.
הדבר משול לכך שתקנה מכונית ספורט כמו בסרטים, אך מבלי שתדע כלל איך לנהוג…
כך, תוכל למצוא את עצמך נוסע בה בהילוך ראשון כל הדרך – פשוט כי אינך יודע שיש עולם שלם מעבר.
המציאות עם כלי אנליטי היא דומה.
"ללמוד לנהוג" במקרה הזה לא מתייחס ללקיחת קורס של Google Analytics או דומיו, אלא לשליטה בשלל התחומים של עולם הנתונים. תחומים כמו תשתיות, שיטות אנליטיות, סטטיסטיקה ועוד.
אז אם אתה CTO, האחראי על תשתית הנתונים במיזם, אם לא תשלוט בעולם האנליטי לפחות ברמה בסיסית – תיצור במיזם שלך סיכון עצום של תחום סמי-טכנולוגי שאתה לא מבין עד הסוף.
ואם אתה השותף העסקי – יש סבירות לא קטנה שכאשר משקיעים ישאלו אותך על מספרים – תתחיל להתפתל באי נוחות, כי אתה לא באמת סומך עד הסוף על הדאטה…
אז מה עושים??
הפתרון לבעיה מתחיל בהיכרות עם המגבלות העיקריות של כלי האנליטיקס.
בהבנה – שהמונח 'אנליטיקס' כולל לא רק כלי – אלא בעיקר ידע ייחודי.
ידע המאופיין על ידי מתודולוגיות נתונים שיש להתאים באופן ייחודי עבור המיזם שלך.
וזו בדיוק המטרה של המדריך:
"כיצד כלי האנליטיקס תוקע את הצמיחה במוצר שלך".
מדובר במדריך מקיף למדי בן 18 עמודים, והוא כנראה כולל ידע שלא תוכל למצוא בשום מקום אחר.
במסגרת המדריך הזה נחשוף ונפשט בפניך את המגבלות העיקריות בכלי האנליטיקס – אלו שאתה כנראה לא מודע אליהן – ועשויות לתקוע את הצמיחה במוצר שלך.
בנוסף נפרט את הידע העיקרי שאתה נדרש להטמיע במיזם שלך, על מנת למדוד כמו שצריך את בפעילות במוצר.
ולבסוף, נתחיל להסביר איך להפוך את כלי האנליטיקס ממכונה שרק אוספת ומציגה נתונים, למערכת המציפה בפניך מה נדרש לעשות על מנת לשפר את המוצר. למערכת המאפשרת לך ללמוד היכן הביזנס, מיהם המשתמשים שלך, מה הצרכים שלהם ואיך לשפר את המוצר בהתאם.
וזה, לתפיסתי, מה שיאפשר לך למידה וצמיחה מתמשכת.
בקצרה עליי
שמי אייל גורפינקל, ואני מפתח מתודולודיות לצמיחה מבוססת נתונים.
אני עוסק בתחום מדע הנתונים והאנליטיקס מאז שנת 2001, כאשר במהלך השנים ניהלתי
צוותים אנליטיים בעשרות רבות של ארגונים, החל מסטארטאפים וכלה בבנקים מובילים.
במהלך הקריירה פיתחתי אינספור מודלים ופתרונות אנליטיים, בפרט בעולמות הנטישה/השימור, והצלחה/כישלון של עסקים. עבדתי ברמת Hands-On מול מספר רב ביותר של תשתיות טכנולוגיות וסביבות עבודה אנליטיות. ראיתי המון, ואני ממשיך ללמוד כל הזמן.
ועכשיו, ברצוני לחלוק איתך את הידע שצברתי במהלך השנים – הנוגע לכלי האנליטיקס.
כי סטארטאפ לדעתי אינו מיקוד רק בפיתוח מוצר, וגם לא רק בזיהוי שוק.
סטארטאפ הוא בראש ובראשונה תהליך למידה והתפתחות שלך כיזם – לגבי הערך שאתה יודע ומחפש לתת לאחרים.
הכלי האנליטי נועד לסייע לך בכך: להתמקד – דרך הנתונים – בפעולות שיסייעו לך ללמוד,
בפעולות שיסייעו לך לצמוח.
אז קדימה – הידע הזה מחכה לך ממש כאן למטה!