בתחילת שנת 1936, החל ד"ר מפורסם לאסוף דאטה של טמפרטורת הגוף האנושי.
כמעט 20 שנים לאחר מכן, ולאחר איסוף כמיליון (!) תצפיות, הגיע למספר הקסם 37 מעלות.
רק בשביל שיתגלה כ-100 שנים מאוחר יותר – שמד החום שלו היה תקול…
הרבה מנהלי פיתוח ודאטה, כמו גם אנשי שיווק ומנהלי מוצר - נתקלים באתגרים משמעותיים במדידת פעילות המשתמשים והלקוחות שלהם.
ניטור כזה של התנהגות המשתמשים מבוצע לרוב או באמצעות הקוד באפליקציה/מערכות פנימיות, או באמצעות כלים אנליטיים צד שלישי כאלה או אחרים (Mixpanel וכיו"ב);
ובמסגרת הניטור הזה נשמר הדאטה במאגרי המידע של החברה – או ב-Cloud.
אבל גם לאחר הטמעה מוצלחת של הניטור ושמירה תקינה שלו (ללא פערי דאטה כאלה ואחרים) – עדיין קיים אתגר גדול מאוד של איך למדוד כמו שצריך את ההתנהגות והביצועים.
כלומר – איך לקחת את הדאטה ולכמת אותו למדדים (KPIs) שיציגו את תמונת המצב המדויקת של פעילות הלקוחות – ואת הבעיות בתהליכים השונים: רכישת הלקוח (Acquisition), ה-Onboarding (החוויה הראשונית) במוצר/ שירות, ולאחר מכן גם המשך שימוש (Retention), מכירה, העמקת פעילות ועוד.
בלי מדידה אפקטיבית ומדויקת קשה להבין מה בסדר בביזנס, ומה דורש שיפור.
התוצאה: החלטות שגויות, איטיות ולעיתים אפילו ניחושים.
ומכאן הדרך מתקצרת לפספוס הזדמנויות ולאובדן הכנסות או רווחיות.
בפוסט נרחיב על בעיות במדידה של פעילות לקוחות, ונציג כמה עקרונות קריטיים איך לשפר את המדידה ולהפוך אותה לשיטתית ואפקטיבית לצורך קבלת החלטות מבוססות דאטה.
אמל"ק – צ'קליסט טיפול בבעיות מדידה של פעילות לקוחות לקבלת החלטות מבוססות דאטה:
מיפוי התהליך העסקי שדורש מדידה.
🩺 אבחון הדאטה שנאסף כרגע לניטור התהליך + ניתוח פערים.
פעולה מיידית לפתרון הבעיה – המדד החשוב ביותר.
פתרון שלם – מדידת כלל התהליך.
🎬 הקדמה
בתחילת שנת 1936, החל ד"ר קארל וונדרליכט לאסוף דאטה של טמפרטורת הגוף האנושי.
כמעט 20 שנים לאחר מכן, ולאחר איסוף כמיליון (!) תצפיות מכ-25,000 אנשים, הגיע למספר הקסם:
37 מעלות צלזיוס.
אך לאחר כ-100 שנים קיבל הממצא תפנית מעניינת.
כאשר בחנו את מד החום שלו – התברר שהוא בכלל היה תקול…
ויותר חמור – שיטת המדידה שלו היתה לא מדויקת ולא בהכרח עקבית (מתחת לבית השחי במקום בפה).
(How to Make the World Add Up – by Tim Harford)
חברות סטארטאפ רבות עושות שימוש בכלי אנליטיקס דוגמת Mixpanel, Google Analytics, Amplitude ואחרים לטובת ניטור פעילות המשתמשים והלקוחות.
רוב כלי האנליטיקס הללו מאפשרים הטמעה פשוטה יחסית.
אך במקרים רבים, שמירת דאטה לבד לא מספיקה על מנת לאפשר מדידה שיטתית ואפקטיבית של פעילות המשתמשים והביצועים העסקיים.
📐 מהי מדידה אפקטיבית?
מטרתה של מדידה היא להציג תמונת מצב של התהליך הנמדד, במקרה זה – פעילות המשתמשים/ לקוחות.
המשמעות של מדידה אפקטיבית היא הצגת תמונת מצב כמה שיותר טובה.
בגדול זה כולל מספר היבטים למדידה:
מדויקת – משקפת את המציאות בצורה האמינה ביותר.
🎂 שלמה – מציגה את התמונה השלמה ולא רק חלקית.
🔍 ממוקדת – מאפשרת להבין את תמונת המצב במקום להתפזר להרבה כיוונים.
📏 עקבית – המשמעות של ערך המדד היום תהיה בדיוק כמו אתמול וכן הלאה.
❌ איך יודעים שהמדידה לא אפקטיבית?
בהתאם להגדרות של מהי מדידה אפקטיבית, הנה כמה אינדיקציות למדידה שאינה אפקטיבית:
📏 קשה להבין בצורה מלאה מה בדיוק קורה בתהליכים המרכזיים: Onboarding, המרה/ מכירות, Retention ועוד.
🧮 לא יודעים לחשב שווי לקוח [LTV] ומדדים מתקדמים אחרים.
🌏 לא יודעים להגיד איך מסע הלקוח משתקף בדאטה [Customer Journey].
🛠 לא יודעים איך לשבור את הסגמנטים של המשתמשים/ לקוחות לפי התנהגות בפועל;
מסתפקים בסגמנטים בסיסיים בלבד.
🧵 לא מצליחים להזיז את המחט בשיפור הצמיחה – למרות הרבה מאמץ.
🌋 קיים כאוס בחברה: כל אחד עושה מה שהוא רוצה כי אין מי שיודע לדבר עם הביזנס בשפה שלו.
🌩 וכמובן – המון ריג'קטים מאנשי הביזנס שלא מקבלים דאטה כמו שצריך או לא יודעים איך ליצור את הדוחות בעצמם…
❓ מהן הסיבות למדידה לא אפקטיבית?
התשובה פשוטה: בעיות במתודולוגיית המדידה.
מתודולוגיית המדידה כוללת לא מעט מרכיבים, ומהווה את מסגרת הידע הנדרשת בשביל לאפיין כמו שצריך את המדד.
הנה כמה מרכיבים מייצגים כאלה, כולל דוגמאות היכן המדידה יכולה להשתבש:
דרישה לא ברורה או לא מדויקת
שימוש בשפה שונה בין אנשי הביזנס לאנשי הטכנולוגיה (לדוג': כמות צפיות בדפים – כאשר בשביל צד אחד זה שהדף עולה, ומהצד השני שהוא נטען).
מדדי סרק – שאין בהם ערך לצמיחת החברה – Vanity metrics.
לשאול את השאלה הלא נכונה – התקבעות על מדד אחד עיקרי כאשר נדרש להתמקד באיזור אחר
(לדוג': מיקוד במדד שווי סל ממוצע בחנות אונליין, כאשר 90% מהרוכשים בפעם הראשונה בכלל לא חוזרים לרכוש פעם נוספת – ושם הבעיה העסקית).
שיטוח המציאות למדד יחיד במקום הסתכלות על כל התהליך.
הגדרות בעייתיות
הגדרה על אוכלוסייה לא רלוונטית (לדוג': מסגרת כרטיס האשראי של טייקון למול מעמד הביניים; או ריטנשן/נטישה על כלל הלקוחות בלי חלוקה לסגמנטים – פרטי מול עסקי).
נוסחה לא נכונה (גיל מעוגל רגיל במקום למטה כאשר יש לכך משמעות).
חלונות זמנים (לדוג': מדידת יחס ההמרה – רכישה לאחר ביקור באתר בלי להגביל זמן לאחר הביקור; חלק מהלקוחות רוכשים מיד, אבל יש כאלה שירכשו גם אחרי שבועיים ויותר).
מימוש המדידה בצורה שגויה או לא מדויקת
בעיות בדאטה (אם הדאטה לא נאסף או נשמר כמו שצריך – Garbage In Garbage Out או בעיות אחרות).
מערכות מידע המפעילות לוגיקה שונה ממה שהמדד דורש (לדוג': כמות צפיות בדפים המסוננים מדפדפנים עם חוסמי פרסומות – היוצרים אי התאמות discrepancies ).
שימוש בעייתי במדדים
משמעות לא ברורה של מה המדד משקף (לדוג': מדד ג'יני – חוסר השוויון – שאינו ברור למי שלא מכיר/ה).
פרשנות מוטה לערכי המדדים והסקת מסקנות שגויות (לדוג': השלכה שיחס ההמרה הגבוה בסוף השנה יישאר גם בכל השנה הבאה – למרות שיש הבדל התנהגות בין חגים ותקופות אחרות).
סיבות אחרות
שינויים בשוק – המשפיעים על הדאטה הנאסף ונשמר במערכות.
אילוצי מערכות מידע (לדוג': אתגר גדול למדוד מכירות בטלפון).
💊 יצירת מדידה אפקטיבית בטווח הקצר
ברור שאי אפשר למדוד הכל כמו שצריך בצורה מיידית.
לכן חשוב לחלק את הפתרון למדידה לטווח קצר ולטווח ארוך.
השלב הראשון כאמור הוא אבחון מצב המדידה בחברה.
לאחר מכן נבצע ניתוח פערים למול המצב הרצוי.
את שני השלבים האלה נבצע בהתאם לסימפטומים למדידה לא אפקטיבית שצוינו קודם לכן.
לאחר מכן, נדרש פתרון ראשוני למדידה, שיוכל לתת ערך עסקי מהיר.
הפתרון הראשוני הוא פיילוט על תהליך קריטי או איזור עסקי מסוים, ועבורו ליישר קו במתודולוגיית המדידה.
המתודולוגיה כוללת את המרכיבים עליהם דיברנו בסעיף הקודם, וכמובן מרכיבים נוספים.
הנה שוב מיפוי ראשוני של מרכיבי המתודולוגיה העיקריים:
א. מיפוי צרכים ודרישות למדד.
ב. קביעת הגדרות למדד.
ג. מימוש במערכות המידע.
ד. שימוש במדד וקבלת החלטות ע"י אנשי הביזנס.
ה. סוגיות נוספות הקשורות למדד.
המטרה היא להגיע למצב, שבו נסמוך על המדדים המדויקים שהגדרנו באיזור העסקי כמשקפים את המציאות באופן מלא ומדויק.
🌴 יצירת מדידה אפקטיבית מתמשכת
לאחר סיום הפעלת המתודולוגיה באיזור הראשון, יש לשכפל את התהליך בצורה מדורגת גם על יתר השלבים במסע הלקוח.
השאיפה היא להגיע למדידה מדויקת של כלל השלבים, לטובת קבלת החלטות בחלוקה הבאה:
⚖ עבור ההנהלה – להבין מהי תמונת המצב המלאה בחברה וזיהוי איזורים בעייתיים שפוגעים בצמיחה.
💸 עבור אנשי היחידות העסקיות – לשפר את אותם האיזורים ברמת המיקרו.
🎱 מדידה אפקטיבית - סיכום
מדידה אפקטיבית היא מרכיב קריטי בקבלת החלטות טובה בכל סוג חברה – ובפרט בחברות בהן הדאטה משתנה בקצב גבוה.
ולמרות זאת, קיימות לא מעט חברות הנתקלות בבעיות מדידה כאלו.
רוב הבעיות נובעות ממתודולוגיית מדידה לא סגורה או שלמה, ולכן השלב הראשון בהתמודדות עם בעיות מדידת ביצועים הוא ליישר קו על מתודולוגיה כזו.
טיפול אפקטיבי בפערי דאטה עשוי למנוע מצבים של אובדן אמון בדאטה וקבלת החלטות המבוססות על היעדר דאטה במקרה הטוב, ועל דאטה שגוי וחסר במקרה הרע.
**סקשן עדויות**
אם יש לך שאלות נוספות או צורך קריטי בתיקון או בשדרוג מתודולוגיית המדידה - מוזמן/ת להשאיר פרטים לשיחת Intro בנושא:
מי אני?
אייל גורפינקל
מומחה אופטימיזציית שרשרת דאטה (Data Chain) ו-Insight Hacker.
אייל בילה את 20 השנים האחרונות בייעוץ אנליטי וניהול פרויקטי דאטה בחברות כמעט בכל מגזר אפשרי – החל מסטארטאפים טריים ועד לבנקים הגדולים.
לאחר שהתחיל כדאטה אנליסט בלי ניסיון ובלי הכוונה, טיפס בכוחות עצמו לצמרת התחום בארץ – תוך כדי פיתוח מיומנויות ומתודולוגיות אנליטיות ייחודיות.
במקביל, ניהל עשרות צוותים אנליטיים, וראיין והכשיר מאות אנליסטים ואנשי דאטה.
כיום, עוזר ליזמים לעשות סדר בדאטה שלהם, להוציא ממנו תובנות עמוקות ולקבל על בסיסו החלטות מונחות לייזר שמזיזות את המחט ומניעות צמיחה.