הקדמה
סוגיית אי הודאות היא אחד ההיבטים הקשים ביותר בסטארטאפים.
אי הודאות היא תמידית, ולמעשה הודאות היחידה שיש לך בתור יזם היא שאין ודאות…
אבל מה שאתה בטח פחות יודע, הוא שאפשר להתמודד, להקטין ואפילו לנהל את אי הודאות בעזרת תהליך מבוסס נתונים.
ושתהליך כזה עשוי לשפר משמעותית את הצמיחה במוצר שלך.
זה נכון, אגב, לא רק לגבי הסטארטאפ שלך, אלא גם עוד היבטים בחיים.
נשמע לך מוזר? אתן לך דוגמה מכיוון שונה לחלוטין שתמחיש את זה…
בשבועיים האחרונים ההורים שלי היו בטיול בחו"ל.
לפני כמה ימים קיבלתי מהם טלפון בהול: אבא שלי סובל מכאבי שיניים חמורים, והם לא יכולים להמשיך את הטיול.
הם חייבים להקדים את הטיסה חזור לארץ מהרגע להרגע.
בעיה.
מזל (או שלא…) שבדיוק בשביל המקרים האלה יש לי "פרוטוקול ניהול משברים מבוסס נתונים"….
אמרתי לאמי שאני סוגר את העניין, והתחלתי לעבוד.
מיד התקשרתי למוקד החירום של חברת ביטוח הנסיעות, על מנת להבין מה נדרש בשביל להפעיל אותו.
מיד לאחר מכן, התקשרתי למוקד השירות של חברת התעופה, ובמקביל התחלתי לחפש חלופות באינטרנט לטיסות לכיוון אחד.
לאחר כחצי שעה היו לי שתי חלופות מעשיות עיקריות, ואפילו שפויות מבחינת העלויות (השיקול הכספי כמובן משני כאן):
- לשנות את הטיסה בחברה הקיימת.
- להזמין טיסה בחברה אחרת.
בשלב הזה, השיקול עבר מ"איך לחזור לארץ כבר מחר" ל"איזו טיסה הכי תתאים לנו" (וכמובן גם לדרישות של ביטוח הנסיעות).
בגדול – זה מה שפתר את הבעיה: הידיעה שיש לנו מספר אפשרויות ישימות על הפרק – בהן אנו יכולים לבחור.
מה שאפיין את המקרה הזה, הוא תהליך האפיון וההבנה של מהי בדיוק הבעיה ומה יפתור אותה.
ורמז – הבעיה היא לא שאבא שלי סובל מכאבים וחייבים להקדים את הטיסה…
הבעיה האמיתית היא, שבמצבים כאלה אנחנו לרוב נכנסים מיד לסטרס בגלל חוסר הודאות, זה מרגיש לנו אתגר ענק, שגדול עלינו בכמה מידות.
במקרה שתיארתי, לא היה ברור איך לעזאזל נמצא עכשיו טיסה, ושנצטרך לשלם הון תועפות כדי לחזור במיידי, שלא לדבר על מה עושים עם ביטוח הנסיעות…
אצל חלקנו זה נובע בגלל חוסר נוחות לדבר עם אנשים אחרים, אצל חלק אחר מחוסר נוחות 'לדבר' עם מחשבים ואצל חלקנו מסיבות אחרות.
ההרגשה הזו "תוקעת" אותנו לעתים קרובות בלופ של חוסר אונים, וזה לא ממש מקדם אותנו.
אתה בטוח שואל את עצמך עכשיו:
"הכל יופי, ושתהיה רק בריאות, אבל אני עדיין לא מבין איך כל זה קשור למוצר שלי?…"
ובכן – מה שמשותף לסיפור שתיארתי ולסוגיית הצמיחה במוצר שלך -הוא סוגיית ההתמודדות עם אי ודאות בעזרת תהליך מסודר שכולל נתונים.
זה נכון כמעט לכל החלטה שנקבל, ובמיוחד בעולם הסטארטאפים.
קבלת ההחלטות במציאות של אי ודאות מובנית יכולה להשתפר בצורה דרמטית – אם רק תשתמש בתהליך מסודר להקטין את אי הודאות שלך.
מעין "פרוטוקול ההתמודדות עם אתגרים" הייחודי שלך.
את זה אתה יכול לעשות בעזרת 3 שלבים:
- אפיון תהליך וחלופות.
- איסוף נתונים.
- ניתוח הנתונים וקבלת ההחלטה.
השלב הראשון, והחשוב ביותר, הוא להתחיל למפות מול מה אתה מתמודד.
המפתח לכיוון הזה של פתרון, הוא ההבנה שלך שאתה חייב לאסוף נתונים ולהשתמש בהם.
ברגע שהבנת את זה – סגרת 80% מהפתרון.
במקרה שלך, אם יש לך אתגר מסוים, חשוב איזה נתונים עליך לאסוף בשביל לפתור אותו? אילו חלופות עומדות בפניך?
לדוגמה: אם יש לך בעיות של נטישה – תוכל להתחיל להעלות השערות בנושא:
מדוע יש נטישה; בקרב איזה סוג של משתמשים, מהו התהליך שהמשתמש עובר שיכול להסביר את הנטישות?
לאחר מכן, נסה להבין כיצד אתה יכול לבחון את ההשערות האלה:
אילו נתונים אתה צריך, איך אתה צריך לנתח אותם, ומהי הדרך האפקטיבית ביותר לאסוף אותם?
ברגע שעשית את זה – העברת את הבעיה מחוסר יכולת לקבל החלטה נבונה כי אין לך ודאות, למצב שבו אתה אוסף נתונים בשביל לקבל החלטה מדויקת יותר.
זה מה שיאפשר לך ללמוד בצורה אפקטיבית איך להשתפר, מה שישפיע באופן ישיר על היבט הצמיחה במוצר שלך.
וזה, לפעמים, כל ההבדל בין הצלחה וכישלון.
אז הנה – קח תרגיל לעשות ממש עכשיו:
- שאל את עצמך: "מהי הבעיה הכי בוערת שיש לי כרגע במוצר שפוגעת בצמיחה"?
- העלה אינטואיטיבית 3 סיבות אפשריות לבעיה.
-
שאל את עצמך: "איך אני יכול לבחון מה מ-3 החלופות היא הבעיה",
או לחילופין: "מה יכול לפתור לי את הבעיה שכל חלופה מציגה?
- שאל את עצמך: "איזה מידע אני צריך לאסוף בשביל לתקף את הסיבות האלה"?
- ותתחיל לאסוף את הנתונים לשתי החלופות הכי פשוטות.
נהנית מהמאמר? קיבלת כיווני חשיבה מעניינים לשיפור הצמיחה במוצר שלך?
אשמח מאוד אם תשתף מה עלה לך בתגובות, ממש כאן למטה.